Augmented Reality als online marketingtool

Omdat het belang van visualiseren in (online) marketing zo groot is, kan de tip voor 2014 wel eens Augmented Reality zijn.
Bij Augmented Reality wordt de echte wereld visueel aangevuld/samengevoegd met de virtuele wereld.
Een prachtige middel om je product of merk op een bijna magische manier visueel te maken bij je doelgroep, waarbij de impact van de manier waarop je het doet minstens zo groot zal zijn als de boodschap die je overbrengt.

Voorbeelden
Een bekende vroege vorm van Augmented Reality is de projectie van informatie op autoruiten zodat de bestuurder in een werkelijk beeld toegevoegd beeld krijgt met informatie. Of als je wel eens een voetbalwedstrijd kijkt dan ken je wel de reclames en tussenstanden die op het veld ‘geprojecteerd’ worden.
Wat meer in de richting van online marketing is het voorbeeld van Ray Ban waarbij er zittend achter je computer, tablet of telefoon via de camera een ‘meting’ van je hoofd wordt gedaan waar vervolgens, door jezelf geselecteerde zonnebrillen, ‘opgezet’ worden. Kun je meteen kijken hoe de bril staat en zou je tot koop kunnen overgaan.

Maar hoe kun jij Augmented Reality nou gebruiken in je eigen (online) marketing?
Eigenlijk is het zo dat de camera van een (mobiel) apparaat in principe ieder object kan herkennen en daar virtuele data aan kan toevoegen. De mogelijkheden zijn dus eindeloos

• Ben je woninginrichter of -stylist dan kan jouw klant jouw ontwerp via zijn telefoon of tablet direct projecteren in zijn eigen omgeving terwijl hij daar aanwezig is.

• Heb je een mooie presentatie van je bedrijf dan kan die afgespeeld worden op het moment dat je potentiële klant het logo op je visitekaartje scant.

• Ben je makelaar dan kun je via het scannen van 1 foto van een pand in een advertentie (scheelt een hoop advertentieruimte en kosten) dat complete pand in veel meer foto’s of een filmpje laten zien. Nog sterker, als men ‘live’ voor het pand staat en het pand in de lens vangt kan hetzelfde getoond worden.

Kortom, je kunt met het scannen van een enkel beeld of stuk tekst een enorme hoeveelheid extra informatie op een (nu nog) bijzondere manier bij je doelgroep overbrengen. Je voldoet daarbij aan twee belangrijke voorwaarden voor goede marketing; je maakt het visueel en je brengt je boodschap op een bijzondere en behoorlijk onderscheidende manier onder de aandacht.