Uw website als marketingtool

40% van websitebezoekers keert niet meer terug na slechte ervaring
Eén van de eerste dingen waar u aan denkt bij het bedrijven van uw marketing is waarschijnlijk uw website. Maar waaraan moet uw website voldoen om te zorgen dat men uw website kan vinden, uw website niet direct weer wegklikt, uw website vaker wil bezoeken en dat uw website contacten of omzet genereert. Hieronder geef ik u de basisvereisten waaraan uw website zou moeten voldoen.

Uitstraling
Zorg ervoor dat de uitstraling van uw website past bij u, uw bedrijfstak en de doelgroep die u wilt bereiken. Hoe vaak komt het niet voor dat u een website bezoekt en dat deze op het eerste gezicht niet aansluit bij uw verwachting? Als voorbeeld; u verwacht gezien de bedrijfstak waarin u zoekt een serieuze en zakelijke site en u treft een site aan die meer lijkt op een knipperende kerstboom. Dit voldoet niet aan uw verwachting en zult geneigd zijn snel weg te klikken. De eerste conclusies worden getrokken op basis van het uiterlijk en de verwachtingen die men hierbij heeft. Hou dit bij de vormgeving van uw website in gedachten.

Navigatie
Als de uitstraling van uw website zo is dat de bezoeker blijft hangen dan zal men op de site willen gaan rondkijken. Een goede navigatie is hiervoor van groot belang. Een bezoeker van uw website zal uw site verlaten als men niet direct kan zien waar geklikt moet worden om de volgende stap binnen de website te maken. Zorg dus dat de navigatieknoppen van uw website bij voorkeur op één plek gegroepeerd zijn. Uit eyetracking studies blijkt dat de bezoeker van een website de globale navigatie over het algemeen als horizontale menubalk bovenin, of als verticale menubalk aan de linkerkant verwacht. Deze globale navigatie is het hoofdmenu van de website. De lokale navigatie, de submenu’s, verwacht een bezoeker aan de linkerkant van een website.

Zorg er vervolgens voor dat de globale navigatie op elke pagina hetzelfde is en dat de knoppen in volgorde van belangrijkheid geplaatst worden; van links naar rechts of van boven naar beneden.

Leesbaarheid
Zorg ervoor dat uw website goed leesbaar is. Het te gebruiken lettertype, de lettergrootte en de achtergrondkleur spelen hierbij allemaal een rol. Soms is mooi niet altijd het meest praktisch. Denkt u in dit geval ook aan uw doelgroep. Een oudere doelgroep heeft over het algemeen baat bij een groter lettertype. Ook is er de mogelijkheid om een knop op uw website te plaatsen waarmee van een normaal naar een groot lettertype geschakeld kan worden.

Een andere vorm van leesbaarheid betreft de teksten van uw website. Zorg dat uw teksten aantrekkelijk, interessant, kort en krachtig zijn. Laat ze door een professional schrijven of laat uw eigen teksten door een aantal ‘buitenstaanders’ lezen.

Content
Ververs regelmatig de content van uw website. Ten eerste is dit bevorderlijk voor de vindbaarheid via zoekmachines maar zorgt ook dat bezoekers terugkeren op uw website.
Als men gewend is op uw website nieuwe, verse, interessante en leerzame informatie aan te treffen zal men ook regelmatig uw website bezoeken. Dit kan vervolgens weer resulteren in nader contact met de bezoeker of in daadwerkelijke verkoop. En dat is toch waarom u uw website als marketingtool inzet.
U kunt uw content ‘fris’ houden door met regelmaat een nieuwsitem op uw website te plaatsen, een blog bij te houden of door nieuwe referenties van klanten te plaatsen. Denkt u er ook aan regelmatig de ‘standaardtekst’ van uw website aan te passen aan de actualiteit.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Als u een hoop energie en tijd gestoken heeft om uw website op basis van o.a. bovenstaande punten te neer te zetten, is het ook wel aardig als men uw website weet te vinden op het overvolle internet. Hiervoor bestaat de mogelijkheid van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Dit zorgt ervoor dat uw website hoog in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google eindigt. SEO is echter een complex traject dat o.a. bestaat uit een juiste configuratie van de techniek ‘achter’ uw website, het juiste beheer van de content van uw website en linkbuilding.

Aan te raden is om voor een dergelijk traject een professional in te schakelen.

Hiermee heeft u een aantal tips in handen hoe u uw website kunt inrichten. Houdt u er rekening mee dat dit algemene tips zijn en dat exacte invulling afhankelijk is van wat u met uw website wilt bereiken en wie u wilt bereiken.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn